Goed werkgeverschap is meer dan regels nakomen, het gaat om eerlijkheid en inlevingsvermogen.

25 augustus 2025 I Leestijd: minuten


“Eerlijk zijn als alles meezit, dat is makkelijk,” zegt Suzan. “Maar juist als je onder druk staat, laat je zien wie je bent als werkgever.”

Goed werkgeverschap, het klinkt als een hoofdstuk uit een managementboek, maar voor Suzan Blaakenburg, operationeel directeur van Raaak Personeel, is het iets heel concreets. Natuurlijk moet je regels, cao’s en procedures naleven, dat is de basis. Maar voor haar gaat goed werkgeverschap veel verder. Het gaat erom dat je je kernwaarden trouw blijft, juist als het spannend wordt. Dat zie je terug in de keuzes die je maakt, in de manier waarop je met mensen omgaat én in hoe je samenwerkt met klanten.

Eerlijkheid als kompas

Een voorbeeld daarvan is een tender die Raaak binnenhaalde. Alles leek rond, de contracten lagen klaar, de champagne stond bijna koud. Maar tijdens de gesprekken voelde Suzan dat er iets niet klopte. Vrouwelijke collega’s werden niet serieus genomen, de subtiele opmerkingen die gedaan werden tijdens het maken van de deal,  lieten bij haar een nare ondertoon achter.

“Het leek op papier een mooie deal. Maar ik dacht echt: “Wil ik zo samenwerken? Het antwoord was helder: “Nee, dan is het voor mij klaar en trokken we de deal terug.”

Het typeert Suzan’s manier van leidinggeven: eerlijkheid is geen holle kernwaarde, maar een kompas om beslissingen te nemen. Ook als dat betekent dat je een aantrekkelijk contract laat lopen.

Inlevingsvermogen in de details

Goed werkgeverschap gaat bij Suzan niet alleen over de grote besluiten. Soms laat het zich juist zien in iets ogenschijnlijk kleins. Zoals een declaratie van €1,35 aan parkeerkosten.

Tijdens een overleg haalde een collega het bonnetje aan met een glimlach en de opmerking: “Kun je dat nou serieus indienen? Zo weinig?” Suzan kijkt er anders naar. “Voor jou lijkt €1,35 misschien niets." Maar voor een ander kan het een brood zijn en daar kan iemand een week van eten. 

Ze legt uit: “Ik ben zelf opgegroeid in een warm gezin, waar ik nooit iets tekortkwam. Maar dat maakt dat ik me extra bewust ben dat niet iedereen die luxe heeft. Juist daarom vind ik het belangrijk om niet alleen door je eigen bril te kijken. Voor sommige mensen is €1,35 groot.”

Voor Suzan is dit geen detail. Het is een les die ze haar team steeds weer meegeeft: goed werkgeverschap betekent dat je je verplaatst in de ander, ook als het om iets kleins lijkt te gaan.

Wat je belooft, moet je waarmaken

Die houding geldt niet alleen richting kandidaten en collega’s, maar ook richting klanten. Voor Suzan is het simpel want wat je buiten belooft, moet je binnen waarmaken. “Kernwaarden zijn geen slogans. Als je zegt dat je eerlijk, eigenzinnig en dichtbij bent, dan moet de ander dat echt voelen en ervaren in de manier waarop je werkt.”

Dat betekent soms dat je een klant vertelt wat die níet wil horen. Bijvoorbeeld wanneer een kandidaat niet goed op zijn plek zit of als de werkdruk bij een opdrachtgever structureel te hoog is. “Dan kun je je mond houden en denken: “We hebben ons werk gedaan,  maar voor mij hoort het bij eerlijk werkgeverschap dat je het gesprek juist openbreekt. Ook als dat spannend is.”

Samenwerking op lange termijn

Voor Suzan is goed werkgeverschap bovendien onlosmakelijk verbonden met hoe je met klanten samenwerkt. Natuurlijk kan Raaak vandaag een vacature invullen. Maar uiteindelijk gaat het om de langere termijn en dat is samen bouwen aan duurzame instroom en toekomstbestendige teams.

“Wij zoeken altijd naar strategisch partnerschap. Niet alleen de korte klap, maar samen kijken waar de markt naartoe gaat, welke mensen heb je morgen nodig en hoe ontwikkelen we dat talent?”

Daarbij is de cultuur van een klant minstens zo belangrijk als de functieomschrijving. “Werving gaat al lang niet meer alleen om diploma’s of vaardigheden. Het gaat erom of iemand past bij de waarden van een organisatie. Als dat klopt, volgt de rest vaak vanzelf.”

Een concreet voorbeeld hiervan is dat bij een klant alles op papier een mismatch was. Toch zag Suzan potentie. Met behulp van een zogenoemd ‘Talentprofiel’, een assessment dat kijkt naar aanleg en competenties,  werd zichtbaar dat de kandidaat wél de juiste basis had. Het bleek een succes. “Dat laat zien dat je soms verder moet kijken dan het cv. " Goed werkgeverschap betekent dat je oog hebt voor de mens achter het papiertje.”

Wendbaar en eigenzinnig

Naast eerlijkheid en inlevingsvermogen speelt ook eigenzinnigheid een rol. Voor Suzan betekent dat vooral, durven doen. Niet eindeloos vergaderen, maar de verantwoordelijkheid pakken en in actie komen.

Ze vertelt hoe een klant met een groot personeelstekort na talloze gesprekken geen stap verder kwam. “Op een gegeven moment hebben we gezegd: “Laat ons het gewoon doen, geef ons het vertrouwen. We lossen het op.” Het werkte. Binnen korte tijd stonden er nieuwe mensen op de vloer ondanks dat ze bij de start geen Nederlands spraken of een technisch beroep hadden. Het is precies dat wat Suzan bedoelt met eigenzinnig leiderschap: oplossingsgericht, wendbaar en dicht bij de praktijk.

Goed werkgeverschap is je kernwaarden leven

Of het nu gaat om een miljoenencontract terugtrekken, een declaratie van €1,35 serieus nemen, of een klant helpen verder te kijken dan een cv, voor Suzan komen al die momenten voort uit hetzelfde kompas.

Goed werkgeverschap is meer dan de regels nakomen. Het is eerlijkheid en inlevingsvermogen tastbaar maken in alles wat je doet. Het is de menselijke maat hanteren én tegelijk de strategische blik vasthouden. “Wat je buiten belooft, moet je binnen waarmaken, alleen dan kun je mensen écht verder helpen.”



RAAAK(E) verhalen.

Dit gebeurt er