Werkstress tijdens de decembermaand? Zo pak je het aan!

werkstress-december

Tegen het einde van het jaar is het een herkenbaar beeld voor velen: de overvloed aan werkzaamheden voor de kerstvakantie. Dit brengt vaak werkstress met zich mee. Hoe ga je dit te lijf?

Werkstress: ‘even snel’ en weer door..

‘Nog even snel dit klantbezoek inplannen. Nee, dit verslag nog nalezen en verbeteren. Of toch eerst die meeting van vanmiddag voorbereiden?’ Het is eerder regel dan uitzondering: de laatste weken van de drukke decembermaand die op je liggen te wachten. Voor velen wacht er een welverdiende vakantie in die laatste week, maar eerst moet er voor gezorgd worden dat de organisatie in het nieuwe jaar goed van start te laten gaan. De stress die hierbij komt kijken kan leiden tot allerlei klachten, zoals concentratieproblemen en hoofdpijn. Wat kun je hier aan doen? We zetten de volgende 5 tips voor je op een rijtje:

1. Bewaak je eigen grenzen

Het is gemakkelijk om jezelf te verliezen in je werkzaamheden. Het is daarom belangrijk om aan te voelen wanneer je teveel hooi op je vork neemt. Luister naar de signalen van je lichaam en leer ‘nee’ te zeggen. Op deze manier ga je niet over je grenzen heen en put je jezelf niet uit.

2. Vermijd lunchen aan je bureau

Om dat beetje extra werk te verzetten eet je je lunch achter je bureau. Niet doen! Het is aangetoond dat dit niet goed voor je is: lunchen op je werkplek zorgt voor spanning in plaats van ontspanning. Het nuttigen van je lunch in de buitenlucht of in een andere omgeving zorgt ervoor dat je los komt van je werk. Dit zorgt ervoor dat je je hierna weer beter kunt concentreren op je werkzaamheden.

3. Stel haalbare doelen

Leg vast wat je gedaan wil hebben. Het stellen van realistische en haalbare (tussen)doelen zorgt ervoor dat je duidelijk hebt wat er moet gebeuren. Deel je klus in kleine taken in; ieder tussendoel is een overwinning. Zo heb je aan het eind van de dag een goed gevoel.

4. Wissel lastige en leuke taken af

Een andere manier om je werkstress de baas te blijven is door jezelf soms te belonen, bijvoorbeeld na het afronden van een lastige of tijdrovende taak. Hierna kun je een leukere bezigheid inplannen. Je zorgt zo voor een goede balans tussen spanning en ontspanning. Hierdoor krijg je plezier in je werk en verlaag je je werkstress.

5. Gebruik de aan- en uitknop

Ook tijdens het werken zijn er veel prikkels die je afleiden: je telefoon, het internet, je e-mails.. Ongemerkt zorgt deze dwangmatige check-behoefte voor stress. Bepaal wat jou het meest afleidt en probeer deze prikkels te verminderen, door bijvoorbeeld je telefoon uit te zetten. Zo kun je je volledig focussen op de taak die voor je ligt.


Tags: