Vijf vragen aan… Melanie Havelaar

Melanie Havelaar

In deze rubriek krijgen de werknemers van Raaak vijf vragen over hun werk, wat typisch ‘Raaak’ is en geven ze jou tips. Deze week in ‘Vijf vragen aan…’ Melanie Havelaar!

Naam: Melanie Havelaar
Functie: Vestigingsmanager
In dienst bij Raaak sinds: april 2014
Werkt bij: Raaak Papendrecht

Wat was je meest bijzondere werkervaring bij Raaak?

Dat is een gebeurtenis van een aantal jaar geleden. Toen in 2014 Raaak Personeel 5 jaar bestond zijn we met het hele team naar Spanje gegaan. Ik en een aantal anderen zaten in de auto naar het vliegveld toen we zagen dat er een omleiding was. Uiteindelijk hebben we door die omleiding ons vliegtuig gemist! Gelukkig was er die middag nog een andere vlucht vanaf een ander vliegveld, waar we gelukkig wel op tijd waren. Naast het missen van een vliegtuig, gebeurden er hele rare dingen; vliegen op 1 motor, weg kwijt raken, collega misselijk etc. etc. Uiteindelijk zijn we dus toch goed aangekomen, maar anderen herinneren me nog wel wel eens aan die dag!

Als je een ander beroep zou moeten kiezen, wat zou dit zijn?

Lastig! Als ik een ander beroep zou willen, dan zou ik dat ook doen… Klinkt cliché, maar na 8 jaar uitzendbranche verveelt het mij nog niet.
Het leuke aan dit beroep is dat het zo veelzijdig is en geen enkele dag hetzelfde is. Je ziet de productie van bedrijven waardoor je een veel breder beeld krijgt van de wereld, je ziet oerproduct tot eindproduct.

Als ik een ander beroep moet kiezen dan zou ik gaan voor iets in de reisbranche. Dan ook gelijk goed zoals een reisprogramma presenteren en allerlei fantastische reizen mogen doen. Lekker hotels testen en gebieden verkennen. Het plannen en uitzoeken van reizen vind ik ook heel leuk en doe ik veel voor vrienden maar dat is meer leuk voor tussendoor, niet als beroep.

Wat is typisch ‘Raaak’?

Dat is het nuchtere wat we hebben: ‘niet zeggen maar doen’ is van toepassing. We hebben geen heel groot verhaal of allerlei bijzondere middelen, maar wij hebben interesse in de mens, wat duidelijk terug komt in onze werkwijze. Dit is zowel aan de kant van de klant als van de kandidaat. We doen wat we zeggen en zijn betrokken bij de verschillende partijen.

Wat vind je het moeilijkst aan je werk?
Soms weet je aan het begin van een procedure gevoelsmatig dat een kandidaat bij een bedrijf past. Dit weet een kandidaat op dat moment natuurlijk niet en kan hier misschien anders over denken. Of andersom; het bedrijf ziet de klik nog niet vanaf het CV. Dat gevoel moet je overbrengen naar de kandidaat en laten zien hoe het past. We kennen als consultant onze klanten goed en hebben een bepaald gevoel bij de klant, de bedrijfscultuur en de sfeer. Klanten en werknemers willen vaak feiten, maar soms draait het om een gevoel dat je weet dat het passend is. Dit gevoel is soms moeilijk onder woorden te brengen. Uiteindelijk heel leuk om te zien als de kandidaat gaat starten en beide partijen zijn tevreden!
Als je één tip zou mogen geven, wat zou je sollicitanten dan mee willen geven?

Ik zou sollicitanten aanraden om open en eerlijk zijn. Geef duidelijk aan wat je zoekt. Daarnaast is een uitgebreid CV met werkzaamheden erg prettig en belangrijk. De ene magazijnmedewerker heeft niet dezelfde werkzaamheden als de andere magazijnmedewerker. Dat is wel altijd belangrijk om te weten! Wij vragen door totdat we weten wat iemand precies heeft gedaan, maar als dit niet duidelijk is kan de sollicitant af worden gewezen. Daarom is het altijd goed om te omschrijven wat je hebt gedaan, zodat dit het proces niet in de weg staat.


Tags: