Vijf vragen aan… Jeffrey Duyzer

Jeffrey Duyzer

In deze rubriek krijgen de werknemers van Raaak vijf vragen over hun werk, wat typisch ‘Raaak’ is en geven ze jou tips. Deze week in ‘Vijf vragen aan…’ Jeffrey Duyzer!

Naam: Jeffrey Duyzer
Functie: Regiomanager Alblasserdam & Gorinchem
In dienst bij Raaak sinds: januari 2011
Werkt bij: Raaak Alblasserdam

 Wat was je meest bijzondere werkervaring bij Raaak?

Dat vind ik lastig om te benoemen, want iedere dag is anders en iedere dag kunnen er bijzondere dingen gebeuren. Het meest bijzondere van de afgelopen jaren vind ik persoonlijk het succesvol begeleiden van een zwaar slechthorende man naar een baan. Wij als Raaak Personeel vinden persoonlijk contact belangrijk, dus ik heb deze man op kantoor uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens het gesprek was het belangrijk om duidelijk te articuleren en rustig te spreken, omdat hij vanwege zijn slechthorendheid niet alles zo snel en goed mee krijgt als anderen. Soms hebben we er een filmpje bij gepakt om zaken verder te verduidelijken. Uiteindelijk heeft ons gesprek geleid tot een succesvol gesprek bij een klant, waar hij een vaste baan heeft gekregen en nog steeds met veel plezier werkt.

Als je een ander beroep zou moeten kiezen, wat zou dit zijn?

Mijn huidige baan is super, onder andere door de diversiteit, vrijheid in werkzaamheden en het werken met mensen. Er zijn nog tal van kansen binnen Raaak, ook wat betreft persoonlijke ontwikkeling. Als ik moet kiezen zou ik gaan voor een projectmatig beroep waarin ik projecten op kan starten, af kan ronden en opnieuw kan beginnen. Het maakt niet uit in welke richting dit is: het kan bijvoorbeeld zowel in de jachtbouw zijn als met mensen.

Wat is typisch ‘Raaak’?

De persoonlijke aandacht en de daadwerkelijke interesse in mensen en wat ze doen. Dat zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn, maar bij veel organisaties gebeurt dit jammer genoeg vaak niet. Kortom, veel organisaties zeggen het, maar wij doén het. We krijgen dan ook veel complimenten van mensen betreffende de begeleiding. Deze waardering geeft een goed gevoel. Daarnaast gaan we voor een langetermijnrelatie met klant en kandidaat, waarbij vertrouwen en goede communicatie essentieel is.

Wat vind je het moeilijkst aan je werk?

Ik denk dat het leukste aan de baan ook gelijk het moeilijkste is: het werken met mensen. Hiermee bedoel ik dat we een individu zo goed mogelijk proberen te doorgronden, te begrijpen en te helpen, maar soms blijkt toch dat het geschetste beeld niet overeenkomt met de werkelijkheid. Sommige kandidaten zijn moeilijk te doorgronden en maken keuzes die niet altijd te begrijpen zijn, zoals het niet op komen dagen bij eerste werkdagen of sollicitatiegesprekken. Je gaat in zo’n geval uit van jezelf en hoe jij in het leven staat en je gaat er van uit dat anderen ook zo in het leven staan. Maar gaandeweg kom je er soms achter dat mensen anders in het leven staan dan je zelf had gedacht of gehoopt.

Als je één tip zou mogen geven, wat zou je sollicitanten dan mee willen geven?

Het belangrijkste is de eerste indruk. Sollicitanten mogen zich daar nog iets bewuster van worden. Dit geldt niet alleen bij face to face contact, maar ook telefonisch en op de mail: echt het allereerste contact wat je als sollicitant hebt met een organisatie. Hierin kun je jezelf onderscheiden door bijvoorbeeld altijd een begeleidend schrijven toe te voegen, of voorafgaand aan je sollicitatie even de telefoon te pakken. Soms krijgen we alleen een CV toegestuurd bij een sollicitatie, maar daar valt lang niet alles uit te halen. Kortom, maak je sollicitatie een stuk persoonlijker: hierdoor vergroot je je kansen.


Tags: