Vijf vragen aan… Esther Baak

Esther Baak 1

In deze rubriek krijgen de werknemers van Raaak vijf vragen over hun werk, wat typisch ‘Raaak’ is en geven ze jou tips. Deze week in ‘Vijf vragen aan…’ Esther Baak!

Naam: Esther Baak
Functie: Casemanager ZW & Debiteurenbeheer
In dienst bij Raaak sinds: mei 2014
Werkt bij: Raaak Support

Wat was je meest bijzondere werkervaring bij Raaak?

Dat is niet een ervaring in het bijzonder. Ik vind iedere dag bijzonder, want de werkzaamheden zijn leuk en het is een leuke, afwisselende branche. Wat ik wel bijzonder vond is dat Raaak heeft besloten om per 1 juli 2015 het eigen risico van de ziektewet te gaan dragen, waar ik de casemanager van ben. Het bijzondere hieraan is dat ik deze mensen mag begeleiden. Ondanks hun ziekte probeer ik samen met de uitzendkrachten de zaken weer op de rit te krijgen en de uitzendkrachten weer aan het werk te krijgen. Een voorbeeld hiervan: laatst wilde ik een voormalige zieke weer laten re-integreren. De uitzendkracht en ik wilden hem weer bij zijn vorige werkgever aan het werk krijgen, maar dit bedrijf sloeg dit af. Ik heb een ander bedrijf benaderd om te kijken of zij mogelijkheden voor ons hadden. Gelukkig kreeg ik een positieve reactie: dan plan ik een afspraak, ga ik eerst alleen in gesprek met het bedrijf en informeer ik de zieke uitzendkracht wat voor mogelijkheden ik heb gevonden. Samen met de uitzendkracht maak ik een plan om hem of haar te laten re-integreren. Als dat lukt word je daar heel blij van: zo iemand krijg je dan weer terug in de maatschappij.

Als je een ander beroep zou moeten kiezen, wat zou dit zijn?

Voordat ik bij Raaak terecht ben gekomen ben ik altijd secretaresse geweest. Daar liggen ook een aantal sterke kanten van mij, zoals organiseren, zaken regelen, zaken op de rit krijgen en meerdere dingen tegelijk oppakken. Wat dat betreft ben ik van de oude stempel!

Wat is typisch ‘Raaak’?

Raaak heeft veel verschillende vestigingen die verspreid zijn over twee provincies, maar toch zijn we met z’n allen één. Je krijgt een familiegevoel bij de organisatie. Tijdens onze eindejaarsbijeenkomst ontvangt iedereen een handgeschreven persoonlijke kerstkaart van Mark en Marjan, onze directie: hoe bijzonder is dat! Ook proberen we altijd na te denken en mee te denken op alle mogelijke manieren, zowel met de kandidaat als met de opdrachtgever. Iedereen hier wil echt het beste voor de kandidaten en de opdrachtgevers en dat is mooi om te zien.

Wat vind je het moeilijkst aan je werk?
Vanuit mijn casemanagersrol heb ik met zieke uitzendkrachten te maken: hierin kom je soms hele nare, trieste situaties tegen. Bijvoorbeeld jonge mensen waarvan je weet dat ze niet meer beter worden. Deze mensen begeleid je dan. Ondanks dat deze mensen ziek zijn, zijn er nog steeds wettelijke verplichtingen: dit is niet altijd even makkelijk en leuk om te brengen. Je maakt dus niet alleen maar leuke dingen mee. Re-integreren is daarentegen wel leuk: je gaat mogelijkheden creëren om iemand weer in het werkproces terug te kunnen krijgen en bedrijven zoeken die daaraan bij kunnen dragen. Zo zie je iemand weer opbloeien. Het is dus niet alleen maar vervelend!
Hoe help je kandidaten het best?

Wanneer er sprake is van ziekteverzuim is het belangrijk om veel te bellen. Je hebt veel contact, bijna dagelijks, tenzij dit in overleg anders wordt bepaald. En je kijkt of je op een of andere manier andere hulp aan kunt bieden. Ook ben ik aan de kant van de opdrachtgevers verantwoordelijk voor het debiteurenbeheer. Ook hier geldt: veel contact hebben, zodat je vroegtijdig signalen op kunt vangen over mogelijke of aanstaande problemen. Dan is het belangrijk om veel contact te houden: zijn de gestelde afspraken nog haalbaar? Hiervoor hebben we ook contact met de vestigingen bij wie de opdrachtgever contacten heeft lopen. Samen gaan we dan kijken wat we kunnen doen, zoals het instellen van regelingen. Hoe eerder je op de hoogte bent, hoe beter de oplossingen zijn die we samen kunnen bedenken!


Tags: