Medewerker van de Week – Eva van den Heijkant

Eva van den Heijkant

Deze week Eva van den Heijkant in onze rubriek ‘Medewerker van de Week’!

Naam: Eva van den Heijkant
Functie: Senior Consultant
In dienst bij Raaak sinds: januari 2012.
Werkt bij: Raaak Waalwijk

Welk beroep leek je als kind geweldig?

Ik had er een paar, maar die lagen wel redelijk ver uit elkaar! Ik wilde altijd dolfijnentrainer worden. Mijn kamer hing vol met dolfijnenposters en ik was gek van het dolfinarium! Mijn moeder was verpleegkundige, dat vond ik ook wel interessant. Toen ik er later over na ging denken zag ik in dat deze beroepen niet helemaal aansloten bij wat ik zocht. Na een studie in de richting van toerisme ben ik in deze branche gerold, dit bevalt heel erg goed. Onlangs heb ik zelfs via Raaak de opleiding Psychologie afgerond, iets wat ik heel graag wilde.

Wat was je meest bijzondere werkervaring bij Raaak?

In de afgelopen jaren is er heel wat voorbij gekomen. Een van de dingen die me is bijgebleven: we hadden een jongen gescreend voor een commerciële baan in Kaatsheuvel. Het leek ons echt een goede kandidaat die ook zou passen bij het bedrijf, een ideale match dus. Het weekend voor zijn gesprek bij deze klant verhuisde deze jongeman naar Rijen. Tijdens het verhuizen brak hij zijn hand. De dag van het sollicitatiegesprek belde hij op: hij kon niet autorijden en hij had niemand die hem weg kon brengen. We zijn toen naar hem toe gereden en hebben hem zelf naar het gesprek gebracht, zijn buiten blijven wachten en hebben hem na het gesprek teruggebracht naar huis. Een goede zet: hij is aangenomen en onlangs in vaste dienst getreden bij deze klant. Hij is nog langs gekomen met taart voor ons! Ook wanneer we bij deze klant komen komt het onderwerp nog wel eens ter sprake.

Hoe help je kandidaten het best?

Dat is iets wat Raaak typeert: oprechtheid en eerlijkheid. Wanneer je oprechte interesse toont in degene die tegenover je zit en vraagt waar ze in de toekomst gelukkig van zouden worden, heb je al sneller een klik met die persoon. Je leert zo je sollicitant beter kennen en je kunt hem of haar zo beter helpen. Eerlijkheid over wat je voor die persoon kunt betekenen past in dit plaatje. Ook bereiden we sollicitanten vaak voor op hun sollicitatie. Ik kom als Consultant veel bij de bedrijven over de vloer. Op die manier kan ik de sfeer proeven binnen een bedrijf en kennis maken met de contactpersoon. De informatie die ik tijdens zo’n bezoek opdoe geef ik graag mee aan mijn sollicitant. Zo heeft de sollicitant informatie die hij of zij anders mogelijk niet heeft, maar wat wel de doorslag kan geven om met een goed gevoel het gesprek in te gaan.

Hoe ziet je vak eruit over 5 jaar?

Dat zal heel anders zijn. Het verschil was ook de afgelopen maanden duidelijk zichtbaar: er zijn verschuivingen in de arbeidsmarkt. Er zijn veel vacatures, maar het wordt steeds meer een uitdaging om passende kandidaten te vinden. Ook zal het proces meer gedigitaliseerd worden. Dit zie je al bij veel uitzendbureaus: mensen kunnen zich digitaal inschrijven. Een voorbeeld zijn de assessments van MatchQ die wij bieden. Voor je aan tafel zit met iemand weet je tegenwoordig al redelijk wat over iemand. Juist daarom willen wij het persoonlijke aspect van het sollicitatieproces behouden. Het persoonlijke contact met een sollicitant vinden wij belangrijk, omdat je met persoonlijk contact altijd meer te weten komt van de sollicitant. Zo kunnen wij de sollicitant en de klant beter helpen en kunnen wij met onze dienstverlening meerwaarde bieden.

Heb je nog persoonlijke dromen?

Er zitten misschien wel wat clichés tussen, haha! Ik zou graag nog meer van de wereld zien, ook buiten Europa. Daarnaast heb ik ook de ambitie om door te groeien en me te ontwikkelen en verbreden in mijn vakgebied. Door het volgen van de opleiding en de andere kansen die ik binnen Raaak gekregen heb ben ik doorgegroeid naar Senior Consultant. Maar ik heb nog volop ambities!


Tags: