Het geheim van Raaak Personeel

In 2009 begonnen Mark en Marjan samen hun uitzendbureau op de Dijk in Alblasserdam. En nu? Raaak Personeel heeft nu bijna 50 medewerkers. Ieder jaar opent er een nieuwe vestiging en verwelkomen we nieuwe collega’s. Wat is het geheim van Raaak? Vooral de mensen die er werken maken het verschil.

Compagnons Marjan de Groot en Mark van Oosterhout vertellen hun verhaal.

Hoe startte Raaak?

MG: “Ik leidde altijd al een ondernemend en actief leven .Ik werkte bij mijn ouders aan de benzinepomp en de autoverhuur, daarna  als receptioniste en heb 7 jaar gevlogen bij de KLM als stewardess. Daarnaast handelde ik in antiek en curiosa, stond op beurzen en markten. Mijn kinderen werden geboren, er was een crisis( alle verkoop stopte), en toen zag ik een advertentie van Dactylo waarin gevraagd werd om een vestigingsmanager voor Alblasserdam. Ik wist werkelijk helemaal niets van uitzenden! Maar wel van zakendoen  en dat bleek te volstaan. 1 februari 1988 begon ik als franchisemanager bij Dactylo. In 2008 werd Dactylo verkocht en het merk opgeheven. Met Mark had ik altijd heel prettig  samengewerkt  als collega’s. Toen hij me belde met de opmerking: ‘Zeg de Groot; als jij echt voor jezelf gaat beginnen, wil ik meedoen.’ Nou, daar werd ik blij van! En toen was Raaak personeel een feit!”

En jij had wel zin in een avontuur, Mark?

MO: “Zeker. Ik kende Marjan van mijn tijd als vestigingsmanager bij Dactylo in Zwijndrecht en werkte al langer in de uitzendbranche. Ik wilde zelf mijn koers bepalen en wist dat Marjan en ik een goed team vormden.”

En toen?

MG “We startten in 2009 in Alblasserdam en in januari 2010 kwam Irma Post bij ons werken. Zij werkt nog steeds bij ons. We bleven groeien, ondanks de crisis. We openden achtereenvolgens vestigingen in Gorinchem, Oosterhout, Papendrecht, Waalwijk en Tilburg. Ook digitaal ging Raaak Payrolling in de lucht. En in augustus 2017 opende  Capelle a/d IJssel.

Plannen jullie de uitbreiding strategisch?

MO lachend: “ We doen geen onderzoek, maar nemen de beslissing waar we gaan zitten op gevoel. We geloven absoluut in synergie, dat verschillende lokale vestigingen elkaar in de regio versterken. Hoe ik dat bedoel? We werken niet met franchisenemers, dus vestigingen gunnen elkaar ook succes. Wij werken samen. Opdrachtgevers en werkzoekenden profiteren daarvan, want daardoor kunnen we in breder perspectief matchen.”

Is er een typische Raaak-medewerker?

MG “We hebben geen mal waarin iemand past, maar je moet wel interesse hebben in wat er in de wereld gebeurt. Laat ik het simpel zeggen: iemand moet een helder verstand hebben. Over empatisch denkvermogen beschikken, prioriteiten kunnen stellen, snel kunnen handelen, daadkracht tonen en betrokken zijn, dat is onderscheidend.”

MO vult aan: “Authenticiteit vind ik belangrijk. Wij kijken vooral naar karakter en instelling. We hebben mensen aangenomen die uit de horeca komen, de retail en zelfs de entertainmentindustrie. Die mensen nemen wij wel aan en andere bureaus niet. Dat is tegendraads, maar het werkt voor ons. Als mensen laten zien dat ze uit het goede hout gesneden zijn, de juiste instelling hebben, dan zegt mij dat meer dan een piekfijn CV.”

Past iedereen bij Raaak?

MO: “Nee. Raaak is volop in ontwikkeling, we groeien snel en de arbeidsmarkt verandert ook. Daar moet je tegen kunnen. Als je behoudend bent en alles het liefste doet zoals je altijd al deed, dan krijg je het moeilijk bij ons.”

MG glimlachend: “En niet te veel zeuren en zemelen. Ga aan de slag, onderneem, doe dingen! Dat is beter dan afwachten en hopen dat het goed komt.”

Jullie zijn beide uitgesproken types. Zijn de consultants dat ook?

MO: “Niet iedereen hoor, je mag gewoon jezelf zijn. Oprechte interesse in onze klanten en kandidaten, dat hebben alle consultants. Verder kijken dan een CV vindt iedereen ook belangrijk om een goede match te maken.”

Wat maakt Raaak bijzonder?

MG: “De persoonlijke benadering, de hoge servicegraad én de aandacht voor al onze klanten. Waarbij ik altijd benadruk dat iedereen onze klant is; flexkrachten en opdrachtgevers.”

MO: “Wij doen de dingen niet spectaculair anders, we doen ze vooral goed. Wij zijn zelf ondernemers en begrijpen andere ondernemers uit het MKB. Die verwachten van ons toegevoegde waarde, want anders gaan ze echt wel naar één van de vele concurrenten.”

Heb je een voorbeeld van die werkwijze?

MO: Natuurlijk, heel recent nog bij de MAKRO. Zij hadden een spannend moment, namelijk de opening in Dordrecht. Onze mensen in Papendrecht hebben alles op alles gezet en werkten iedere avond tot 22:00. Het resultaat? Een perfecte opening, een tevreden werkgever en 14 mensen die via ons een opstapje hebben naar een vaste baan. Mooi, toch?